سیستم تلفنی الستیکس چیست؟ (elastix)
در مقاله قبلی به طور کامل در مورد سیستم تلفنی استریسک توضیح داده و برخی از قابلیت های این نرم افزار را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله نیز سیستم تلفنی دیگری به نام الستیکس را معرفی خواهیم کرد.
سیستم های تلفنی بر مبنای نرم افزار استریسک نوشته می شوند. استریسک به طور معمول فاقد رابط گرافیکی می باشد و شما برای تنظیم کردن نرم افزار و اعمال تغییرات باید با استفاده از نرم افزارهای مخصوص وارد هسته مرکزی نرم افزار شوید. بعد از ورود به سیستم لازم است با استفاده از زبان برنامه نویسی استریسکی تغییرات مورد نیاز را وارد کنید. مشخص است که نبودن رابط گرافیکی و در عین حال نیاز به برنامه نویسی، استفاده از نرم افزار را پیچیده تر خواهد کرد.
سیستم الستیکس بر مبنای استریسک نوشته شده است و به دلیل رابط گرافیکی ساده ای که دارد باعث می شود تا استفاده از نرم افزار راحت تر شود. ار طرف دیگر استفاده از الستیکس، نیاز به زبان برنامه نویسی خاصی ندارد و تمامی قابلیت های آن با استفاده از صفحات و کلیدهای از پیش تعیین شده ای قابل تغییر و برنامه ریزی می باشند. این سیستم با استفاده از استریسک به پردازش و تحلیل داده ها می پردازد و تمامی قابلیت های استریسک را به طور کامل دارا می باشد.
قابلیت های سیستم تلفنی الستیکس
مرکز تلفن دیجیتال در الستیکس
همه نرم افزار ها نیاز دارند که بر روی یک سخت افزار خاص پیاده سازی شوند و از همه مهم تر برای پردازش داده ها به پردازنده های مخصوص به خود نیازمند هستند. در مورد همه ی سیستم های تلفنی، مراکز تلفنی دیجیتال یا همان IP-PBX، به عنوان سخت افزار و محل قرارگیری الستیکس شناخته می شوند. الستیکس این قابلیت را دارا می باشد که بعد از قرار گرفتن بر روی مراکز تلفنی مختلف، متناسب با سلیقه شما برنامه ریزی شود و سیستم تلفنی شما را به یک سیستم کاملا شخصی سازی شده تبدیل کند.
منوی صوتی و اپراتور هوشمند در الستیکس
در سیستم الستیکس شما می توانید صوتی را به عنوان پیام معرفی شرکت و بیان واحد ها و بخش های مختلف آن، برای همه تماس های ورودی پخش کنید. در منوی صوتی از تماس گیرنده خواسته می شود تا عدد واحد مورد نظرش را شماره گیری کند. بعد از انتخاب واحد، مرکز تلفن به صورت خودکار تماس را به بخش های مختلف منتقل می کند. در حین انتقال تماس نیز به صورت پیش فرض آهنگ انتظار پخش خواهد شد تا بدین ترتیب رضایتمندی مشتریان شما را بهبود بخشد.
ضبط جزئیات تماس در الستیکس
شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که بعد از تماس با شرکت خاصی، در منوی صوتی اعلام می شود که: « در راستای بهبود کیفیت خدمات صدای شما ضبط خواهد شد» ، سیستم الستیکس این امکان را دارد که همه تماس های شما را به همراه تمامی جزئیات از قبیل: شماره تماس گیرنده، تاریخ تماس، زمان تماس، مدت زمان مکالمه، شماره اپراتور پاسخگو را در خودش ذخیره کند و به شما نمایش دهد. همچنین مکالمات به صورت خودکار داخل مرکز تلفن ذخیره می شوند و شما می توانید کل مکالمه را گوش کنید و یا حتی از سرور دانلود نمایید.
اتصال دفاتر مختلف به یکدیگر در الستیکس
اگر شما دارای نمایندگی های مختلف هستید و یا نیاز دارید تا دفاتر و شعب شرکتتان را به یکدیگر متصل کنید، الستیکس این امکان را به شما می دهد. سیستم تلفنی الستیکس به دلیل اینکه برای اتصال تجهیزات به صورت IP نوشته شده است، این امکان را به شما می دهد که با استفاده از بستر پروتکل SIP تماس و صوت را بین نقاط مختلف و یا شعب گوناگون جابجا کند. برای اینکار تنها کافیست یک مرکز تلفن واحد را در دفتر مرکزی خودتان قرار دهید و شعب مختلف را به یک شبکه واحد متصل نمایید. بدین ترتیب بعد از شماره گیری با هرکدام از شعب، صوت واحدی بخش خواهد شد و شعب مختلف را معرفی خواهد کرد. بعد از انتخاب شعبه مورد نظر نیز، مرکز تلفن انتقال تماس را انجام خواهد داد.
فکس نرم افزاری در الستیکس
الستیکس قابلیت ارسال و دریافت فکس نرم افزاری را نیز دارا می باشد. شما می توانید یکی از داخلی هایتان را به عنوان شماره فکس انتخاب کنید. الستیکس اینگونه کار میکند که بعد ازاینکه برای شما فکسی ارسال شد، متن دریافتی را در قالب pdf در مرکز تلفن ذخیره می کند. همه فکس ها بایگانی و ذخیره می شوند و هروقت که بخواهید می توانید به همه آن ها دسترسی داشته باشد. برای ارسال فکس نیز تنها کافیست متن فکس خودتان را داخل مرکز تلفن آپلود کنید و بعد از وارد کردن شماره تلفن مقصد، نسبت به ارسال به صورت فکس اقدام نمایید.
تمامی این قابلیت ها بر روی سیستم تلفنی ویپ، قابل راه اندازی و استفاده می باشند. مرکز تلفن ویپ ایران نیز اقدام به برنامه نویسی پنل اختصاصی ویپ بر روی همین بستر استریسکی نموده است که به کمک آن شما می توانید در محیط کاربری فارسی سازی شده، از تمامی این قابلیت ها به سادگی استفاده کنید.