روتاری چیست ؟
در گذشته مخابرات هر استان امکان روتاری سرشماره کردن تلفن ثابت را برای مشترکین فعال کرد. افراد میتوانستند چند خط تلفن داشته باشند و یک خط را به عنوان سر شماره و یا سرگروه و بقیه خطوط را به عنوان زیر گروه خط اول انتخاب نمایند وقتی مشتری با شماره ای كه فرد معرفی كرده است تماس می گرفت در صورتيكه خط اشغال بود به صورت خودكار تماس آن به خط تلفن بعد منتقل ميشد و به این ترتیب از اشغال شدن خطوط تلفن جلوگیری میکرد.
مخابرات یک شماره ارایه داد که روی آن یک تماس همزمان داشت، مثلا یک شخصی ۸ تا شماره از مخابرات میخرید یکی از آنها را سرشماره یا روتاری می کرد.
در روتاری سرشماره کردن تلفن ثابت هرگاه با سرشماره تماس گرفته شود تماس به صورت اتفاقی به شماره های زیرمجموعه منتقل می شود. تعداد تماس های همزمان به تعداد خط هایی که اشتراک گذاشته شده بستگی دارد.
برای مثال شخص میگفت هر کسی به این شماره زنگ زد و اشغال بود از یک شماره دیگر تماس را به من وصل کن مثلاً اگر شماره 77889901 بود من این را سرشماره میگذارم و اگر کسی به 01 زنگ زد تو از 02 به من تماس را برسان. به این ترتیب میرفت 8 تا شماره میخرید یکی از آنها را سرشماره میکرد تا 8 نفر زنگ میزدند بوق اشغال نداشته باشند.
امکان روتاری سرشماره تلفن ثابت در مخابرات دیگر انجام نمی شود و الان خط هایی که روتاری دارند را لغو میکند زیرا این موضوع باعث شد مخابرات متضرر شود و امکانات سیم کشی نبود بنابراین این را حذف کرد و یک شماره ارایه داد و روی همان یک شماره ۳۰ تا تماس داشت و لازم نبود مشتری 30 تا شماره بخرد.
در حال حاضر مخابرات یا خط ۵ رقمی سی کاناله و یا تل سی و یا راحت تر از آن خط تلفن اینترنتی شرکتی با ده تماس همزمان ارایه میدهد. یعنی یک شماره که با ۹۱۰۱ یا ۹۱۳۰ شروع میشود و با ده تماس همزمان به صورت شرکتی واگذار میشود و یک تلفن اینترنتی ارائه می شود.
خط تلفن اینترنتی چیست؟
خط تلفن اینترنتی نسل جدید خط تلفن ها است که به آن تلفن ابری و voip نیز میگویند و نام های مختلفی مانند سیپ ترانک، سیپ فون و …دارد. این تلفن ها امکانات ویژه ای نسبت به خط تلفن های آنالوگ دارند و بجای انتقال اطلاعات از سیم مخابرات از طریق اینترنت اقدام به انتقال اطلاعات میکنند.
سیستم voip صداهای آنالوگ را به صدای دیجیتال تبدیل میکند سپس آنها را فشرده کرده و از طریق اینترنت منتقل میکند که در اخرین مرحله دوباره صدای دیجیتال را به آنالوگ تبدیل میکند. برای استفاده از تلفن اینترنتی به یک اینترنت پرسرعت نیاز است تا کیفیت مناسبی داشته باشد.
خط تلفن اینترنتی هم به صورت شخصی و هم به صورت شرکتی ارایه میشود با این تفاوت که در خط شرکتی یک شماره به همراه ده تماس همزمان خواهید داشت.
خط تلفن اینترنتی توسط مخابرات هم ارائه میشود و برای ارائه خط های تلفن اینترنتی یک فیبر نوری تحویل می دهد و روی فیبر نوری شماره تلفن ۸ رقمی ارائه می دهد.
این شماره تلفن ها هم روی خود مودم فیبر نوری قابل پیاده سازی هستند و هم به صورت ترانک روی سرور های محلی قابل پیاده سازی هستند. خطها ۸ رقمی و مشابه خط های خانگی هستند و هزینه هایشان هم مشابه است. ولی باید حتماً فیبر نوری و اینترنت از مخابرات گرفته شود که مخابرات این خطها را ارائه دهد.
قابلیتهای تلفن اینترنتی:
- تبادل داده ها در بستر اینترنت بجای استفاده از سیم های مخابراتی و افزایش کیفیت مکالمه.
- دارای کیفیت صدای HD .
- برقراری تماس با استفاده از نرم افزار در نسخه اندروید و ios و ویندوز.
- عدم محدودیت جغرافیایی و استفاده از آن در هر جای ایران
- قابلیت خدمات تلفن گویا و سانترال مانند صف تماس، ضبط مکالمات، ارسال پیامک و….
- امکان داشتن تلفن اینترنتی چند کاناله همزمان و تماس با چند نفر بدون بوق اشغالی.
- عدم نیاز به دستگاه خاصی برای راه اندازی سیستم سانترال.
- عدم تاثیر شرایط آب و هوایی مختلف بر این خطوط.
هزینه خط تلفن اینترنتی شرکتی:
خط تلفن اینترنتی شرکتی یک شماره تلفن است که روی آن کانال دارد به این معنی که خط در صورت تماس بوق اشغال نمی خورد مثلاً یک خط با ده تا کانال تا ده تا تماس بوق اشغال نمیخورد.
خط های شرکتی حتماً با مدارک شرکتی ارائه می شوند. هم خود مخابرات روی بستر فیبر ارائه میدهد هم خطوط کد 9 هستند که به صورت اینترنتی ارائه میشوند.
برای راه اندازی خط تلفن های اینترنتی کد 9 نیازی به داشتن مرکز تلفن نیست.
هزینه خط ۲۰۰ هزار تومان و هزینه ۱۰ کانال ۸۰۰ هزار تومان میباشد و هزینه راه اندازی حدود یک میلیون تومان و همچنین هزینه نگهداری ماهیانه از ۳۰۰ هزار تومان میباشد.
برای راه اندازی خط تلفن های اینترنتی مخابرات لازم است که یک مودم ONT روی خط راه اندازی شود و یک سرویس ویپ روی آن پیاده شود که هزینه آن یک بار و از ۱۰ میلیون تومان شروع می شود.
و برای استفاده از آن میشود از تلفن های مخصوص آی پی استفاده کرد.
خط تلفن اینترنتی شرکتی هم روی فیبر ارایه می شوند هم روی بستر رستینگ توسط مخابرات ارائه می شوند.
شماره ۸ رقمی آنها در آخر سه تا صفر دارد و می تواند شماره پنج رقمی هم واگذار شود یعنی خط تلفن اینترنتی به صورت شماره پنج رقمی هم روی این سرویسها راه اندازی و تحویل میشود.
نحوه ثبت نام خط تلفن اینترنتی شرکتی:
شماره تلفن اینترنتی ثابت تهران با امکان برقراری تا ده تماس همزمان در مرکز تلفن ویپ ایران عرضه می شود. با خرید شماره تلفن اینترنتی ثابت تهران می توانید یک شماره تلفن ثابت رند داشته باشید و تا تعداد ده تماس همزمان بر روی آن روتاری کنید.
به این ترتیب اگر یک شماره تماس با ده تماس همزمان بگیرید تا ۱۰ نفر تماس ورودی بوق اشغال نمی شنوند و همینطور می توانید ۱۰ تماس خروجی بگیرید و بوق اشغال نداشته باشید.
مدارک باید شرکتی باشد، این خطوط به نام و به صورت سندی واگذار می شود و مسئولیت حقوقی سوء استفاده از آن به عهده دارنده حساب است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت و نحوه ثبت نام شماره تلفن ثابت اینترنتی تا 10 تماس همزمان کلیک کنید.
مرکز تلفن ابری یک PBX مجازی است که سیستم تلفن امن و مجازی را بر بستر اینترنت فراهم میکند. What is a Cloud PBX?