باشگاه مشتریان
شرکت های بزرگ و برندهای معروف برای ایجاد رابطه با مشتریان خود هزینه های زیادی انجام می دهند. این هزینه ها شامل مدیریت روابط با مشتری CRM، بازاریابی چهره به چهره و روش های دیگر است که منجر به جذب و حفظ مشتریان می شود.
روش دیگر ایجاد رابطه با مشتریان، ایجاد وفاداری در آنها به وسیله فراهم کردن ارزش های افزوده فراتر از ارزش ذاتی کالا است. مشتری شما کالای شما را خریداری می کند اما چگونه میتوانید کالای دیگری را نیز به او بفروشید و یا رضایتمندی مشتری خود را بررسی کند. این کار مهم میتواند از طریق باشگاه مشتریان و یا برنامه ایجاد وفاداری در مشتریان حاصل شود.
باید بدانید که ابداع کننده باشگاه های وفاداری مشتری، شرکت های آلمانی هستند. بازاریاب های آلمانی، مجبورند که باشگاه های مشتریان را به دلایل غیر مالی ایجاد کنند. علاوه بر ایران در صدها کشور جهان با ارایه منافع غیر مالی، عاطفی، تخفیفات اقدام به ایجاد وفاداری در مشتریان می کنند.
به نظر شما چگونه می توان یک مشتری را حفظ کرد و به مشتری وفادار تبدیل نمود؟ چگونه یک مشتری وفادار به صورت خودجوش به تبلیغ واحد صنفی یا برند ما اقدام می کند؟
تمام اینها در صورتی است که مشتری وفادار واحد صنفی ما را از آن خود بداند که در اثر تعامل با مشتری حاصل خواهد شد. خودتان را جای مشتری بگذارید. مشتری با شما تماس گرفته است و شما بعد از سلام کردن نام او را بیان می کنید. این کار احساس خوبی به مشتری می دهد. شما می توانید بعد از احوال پرسی رضایتمندی مشتری را از محصول قبلی که خریداری کرده است نیز جویا شوید. به این ترتیب مشتری متوجه می شود که شما او را فراموش نکرده اید.
در ادبیات بازاریابی مشتری بلند مدت نسبت به مشتری موقتی سودآور تر است. باشگاه مشتریان هم بر اساس همین اصل ساخته می شود. هر اندازه مشتری وفادار تر باشد و هر چه بیشتر حفظ شود، فروش و سود بیشتری را ایجاد خواهد کرد.
از یک نظر دو دلیل برای داشتن باشگاه مشتریان وجود دارد:
- از یک سو هزینه های به دست آوردن مشتریان جدید در بازارهای شدیدا رقابتی به طور قابل ملاحظه ای زیاد است
- از سوی دیگر سودآوری یک مشتری خاص، در دراز مدت افزایش می یابد.
باشگاه مشتریان از جمله ابزارهای جامع و استراتژیک هستند که شرکت ها می توانند برای حفظ مشتری از آن استفاده کنند.
اگر از جمله شرکت های ایرانی هستید که به سختی مشتری به دست می آورید و به راحتی مشتریان خود را از دست می دهید باید به فکر باشید.
فواید باشگاه مشتریان:
1- مشاهده نام و اطلاعات فردی و سابقه تماس مشتری در ابتدای تماس
2- قابلیت ارسال پیامک (آدرس – شماره حساب – شروع فرایند درخواست – پیشنهادات ویژه) حتی در صورت بسته بودن دریافت پیامک مشتری
3- قابلیت مشاهده سابقه تماس های مشتری
4- افزایش رضایتمندی مشتریان
5- تبدیل مشتریان راضی به مشتریان وفادار
6- کاهش ضربه پذیری کسب و کار شما در مقابل رقبا و نیز نوسانات بازار
7- کاهش فاصله مراجعات یک مشتری
8- تبدیل مشتریان گذری به مشتریان وفادار
9- تبلیغ خود جوش مشتریان وفادار در کسب و کار شما
10- افزایش سود کسب و کار شما

باشگاه مشتریان ایده پردازان