آیا با مشکلات سیستم های ویپ آشنایی دارید؟
مشکلات کیفیت صدا در سیستم های ویپ خستهکننده است و همچنین خدمات کسب و کار را متاثر می کند.
در این عنوان ما 9 مشکل عمومی سیستم های ویپ را بررسی می کنیم و راهکار حل آنها را ارائه خواهیم کرد.
عکس
سیستم های ویپ یک انقلاب در ارتباطات شرکت های کوچک و بزرگ ایجاد کردهاند و اجازه ادغام ویژگیهای زیادتری را نسبت به یک تماس تلفنی ساده فراهم آورده است.
با وجود مزایای بی شمار سیستم های ویپ گاها نیاز به عیب یابی ویپ دارند. در ادامه مشکلات و راه حل های عمومی ویپ لیست شده است که با رفع این مشکلات سیستم ویپ شما بهبود می یابد:
- ارتباط اینترنتی ناکافی: به عنوان راه حل سرعت و کیفیت اینترنت خود را بهبود دهید.
- پهنای باند کم اینترنت: دلیل پهنای باند ناکافی می تواند کم بودن سرعت اینترنت باشد و یا ترافیک از طرف شبکه داخلی بر روی اینترنت.
- Paket loss: داده ها در طول جابجایی در شبکه حذف می شوند لازم است دلیل این مشکل را پیدا کنید و رفع کنید.
در صورتی که شما یک سرویس مدیریت شده ندارید سعی کنید 9 مورد زیر را مطالعه کنید و از مزایای سیستم ویپ خودتان لذت ببرید.
صدای نویزی
فایل
صدای نویزی همراه با یک مکث در میانه صحبت فرد در سمت مقابل تماس یک گفتوگوی نامفهوم ایجاد می کند.
اغلب صداهای نویزی یک نشانه است برای آن که شما پهنای باند اینترنت کافی برای ویپ ندارید.
مثلاً به یک نرمافزار دیگری در حال استفاده از پهنای باند شبکه شماست. راهکارهای رفع صدای نویزی در ادامه آمده است:
- کامپیوتر های دیگر متصل به شبکه: به سادگی کامپیوترهای دیگر را خاموش کنید.
- نرم افزارهای مصرف کننده پهنای باند یا انتقال فایل: بعضی نرم افزارها پهنای باند زیادی مصرف میکنند مثل اینستاگرام، تلگرام، یوتویوب، آپارات
- تنظیمات QOS روتر: اگر مشکل از این قسمت باشد، تنظیمات روتر را چک کنید و کیفیت اتصالات QOS را روی ترافیک ویپ قرار دهید. معمولاً مودم های خانگی این تنظیمات را ندارند و روتر های شرکتی این تنظیمات را دارند.
- محدود شدن پهنای باند: سرعت اینترنت خود را چک کنید اگر از طرف شرکت ارائه دهنده اینترنت مثل همراه اول یا شاتل سرعت اینترنت شما محدود شده باشد باید اقدام به پرداخت هزینه های ماهانه خود بکنید.
- ویروس malware یا spyware: این ویروس ها برای انتقال داده های دزدیده شده پهنای باند مصرف می کنند. لازم است پهنای باند خود را چک کنید.
تاخیر در صدا یا اکو ویپ
صدا
تاخیر در تماس زمانی احساس میشود که شخصی صحبت میکند و پس از چند لحظه تماس منتقل میشود.
وقتی یک بازگشت صدای ویپ اتفاق می افتد شما صدای خودتان را مجددا میشنوید یا صدای تماس گیرنده مجددا در تماس شنیده میشود.
هر دو این مشکلات یک راه حل ساده دارد. این راه حل ها عبارتند از :
- اکو یا اکوستیک بازگشت صدا از گوشی میکروفون: اکو میتواند نتیجه بازگشت صدا از گوشی هدست باشد. مثلا صدای هدست بلند است و صدا به داخل میکروفون برمیگردد. کافیست یک مقدار صدای هدست یا بلندگو را کم کنید تا مشکل رفع شود.
- تاثیرات الکترو مغناطیس روی سخت افزارهای ویپ: بازگشت صدا در ویپ میتواند نتیجه تاثیر القای مغناطیسی از ابزارهای دیگر بر روی سخت افزارهای ویپ باشد. مطمئن شوید که تلفن کامپیوتر، روتر، گیتوی ویپ یا IAD شما به اندازه کافی از سخت افزارهای دیگر دور هستند.
- اسپیلیتر ها یا ابزارهای نمایش شماره تماس: اسپیلیتر می تواند یک تاثیر مغناطیسی در طول خط تلفن ایجاد کند که نتیجه آن بازگشت صدا است. با حذف این اسپیلیتر سعی کنید که بازگشت صدا را حذف نمایید.
- ارائه دهنده سرویس اینترنت شما: isp شما میتواند در کیفیت سیگنال شبکه شما موثر باشد. اکو و تأخیرها وقتی که زمان PING شما بالاتر از ms۵۰ باشد دیده می شود. یک تست PING انجام دهید.
- تجهیزات بد یا قدیمی: تجهیزات قدیمی یا بد میتوانند یک نوسان —- که باعث اکو می شود ایجاد کنند. اگر از یک هدست معمولی استفاده می کنید سعی کنید با یک تلفن دستی امتحان کنید. اگر از یک تلفن بدون سیم استفاده می کنید سعی کنید از یک تلفن سیم دار استفاده کنید. اگر از یک تلفن سیم دار استفاده می کنید سعی کنید سیم آن را تغییر دهید. سیم ها را چک کنید که آسیب دیده نشده باشند. خلاصه یک تلفن درست و حسابی استفاده کنید.
jitter یا صدای شکسته شده در تماس:
صوت
شکستگی تماس یا صدای برفکی میتواند دلایل متعددی مثل اکو و یا تاخیر در تماس داشته باشد دلیل عمده صدای برفکی این است که شما پهنای باند کافی در اختیار ندارید.
یکی از راه های زیر را برای رفع مشکل بررسی کنید:
- تنظیمات Qos روتر :مخصوصا اگر در تماس ورودی مشکل دارید تنظیمات روتر را کنترل کنید و بررسی کنید که کیفیت اینترنت شما بر روی voip تنظیم شده باشد.
- تجهیزات الکترومغناطیسی: تاثیرات الکترومغناطیس وقتی که تجهیزات سخت افزاری شما به دستگاه های برقی دیگر خیلی نزدیک باشد اتفاق میافتد. مطمئن شوید که دستگاه ویپ شما از تجهیزات برقی دیگر فاصله دارد.
- آداپتور تجهیزات ویپ: اگر آداپتور تلفن های دیگری را نیز در نزدیکی خود دارید سعی کنید که با آداپتور تلفن خود جابجا کنید. یک آداپتور خراب می تواند منجر به صدای برفکی شود.
- محدودیت پهنای باند: سرعت پهنای باند اینترنت خود را کنترل کنید. اگر پهنای باند شما کم شده باشد لازم است با تامین کننده اینترنت خود صحبت کنید.
- اسپیلیتر و کالر آی دی ها: عموماً برفک صدا از تجهیزات اضافی روی خط ناشی می شود. سعی کنید اسپیلیتر و کالر آی دی را از روی خط بردارید.
- سیم کشی تلفن: سیم کشی تلفن خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که آسیب دیده نشده باشد و مشکل نداشته باشد.
کدک (فشردگی صدا)
اگر مشکل شما با موارد بالا حل نشده است ولی هنوز علایم مشکل را دارید احتمالاً مشکل شما با کدک صدا حل خواهد شد.
سیستم های ویپ میتوانند با چندین کدک برای فشردگی داده صدا کار کنند تا انتقال صدا به خوبی انجام شود.
فشرده سازی برای سیستم های ویپ ضروری است اما لازم است که در سیستم های دیگر نیز به درستی تنظیم شده باشد.
راهکارهای زیر را برای فشردگی صدا و مشکلات آن بررسی کنید:
- اگر میتوانید کدک صدا را در سیستم خودتان تغییر دهید و تاثیر آن را ملاحظه کنید برای این مورد شاید لازم باشد با بخش IT خودتان مشورت کنید.
- محدودیت های پهنای باند: اگر که در زمان شلوغی شرکت می بینید که تماس های شما مشکل دار هست قاعدتاً پهنای باند مناسبی ندارید. پهنای باند مصرفی شبکه خودتان را کنترل کنید و اگر لازم است اینترنت بهتری تهیه کنید.
کیفیت تماس ناجور
کیفیت تماس ناجور می تواند نتیجه تقاضای زیاد در شبکه شرکت شما باشد.
شما می توانید روی تماس اول کیفیت مناسبی را تجربه کنید اما در تماس دوم هر شماره ای را می گیرید کیفیت مناسبی ندارد.
از راهنمایی های زیر کمک بگیرید:
- نرمافزارهای پر مصرف پهنای باند: نرم افزارهای دیگر مصرف کننده اینترنت را محدود کنید و ببندید مخصوصا نرم افزارهایی که پهنای باند را مصرف می کنند.
- پهنای باند ناکافی: اگر در کیفیت تماس ها در ساعات مختلف روز یک ناسازگاری مشاهده می کنید احتمالا پهنای باند کافی برای تماس ندارید. در ساعات مختلف روز پهنای باند شبکه را کنترل کنید و از اینترنت مجزا برای ویپ استفاده کنید.
- تنظیمات Qos روتر: اگر پهنای باند کافی دارید و هنوز مشکل برقرار هست تنظیمات روتر را چک کنید و مطمئن شوید Qos کیفیت اتصال اینترنت بر روی سیستم ویپ قرار دارد.
تماس ها متداول قطع میشود:
اگر در طول تماس و در ساعات شلوغ شرکت تماس ها قطع می شود احتمالاً پهنای باند کافی ندارید. پهنای باندتان را چک کنید و تجهیزات مناسب تهیه کنید.
یکی از راه های زیر را جلو ببرید:
- مشکل پهنای باند: اگر در ساعات شلوغی شرکت پهنای باند شما اختلال داشته باشد تماس های شما قطع میشود. پینگ شبکه ویپ خودتان را کنترل کنید و در صورت نیاز اینترنت مناسب تری تهیه کنید.
- تنظیمات Qos روتر: تنظیمات Qos روتر را کنترل کنید و مقادیر کیفیت تماس را بر روی voip قرار دهید.
- نقص در تلفن: اگر تلفن دیگری دارید سعی کنید آن را امتحان کنید و ببینید آیا همین مشکل را دارد یا خیر.
روتر یا مودم مشکل دار
گاها تمام مشکلات سیستم ویپ به یک مودم قدیمی و یا مشکل دار بر می گردد.
اگر مشکل سیستم ویپ شما حل نشده است برای مودم خود از راه حل های زیر استفاده کنید:
- تنظیمات Qos مودم یا روتر: بعضی مودم ها قابلیت تنظیم Qos یا کیفیت سرویس را دارند کافیست تنظیمات Qos را روی ویپ قرار دهید.
- مودم یا روتر معیوب: مودم های قدیمی مشکل انتقال داده دارند. یک مودم قدیمی می تواند با یک مودم که از قابلیت ویپ پشتیبانی می کند جایگزین شود. بعضی مودم ها برای شرکت های کوچک و خانگی طراحی شده اند. قابلیتهای مودم خود را چک کنید چه تعداد کاربری همزمان در مودم شما قابل پیاده سازی است. در صورت امکان از مودم دیگری نیز استفاده کنید.
مشکلات پهنای باند
بهبود پهنای باند ریشه حل اکثر سیستم های ویپ است. اگر شما با سیستم ویپ خودتان مشکل دارید بهترین راه مانیتور کردن پهنای باند است.
تست سرعت اینترنت در تشخیص مشکل شما را یاری می کند.
اگر نیاز است که اینترنت خود را بهبود دهید و از یک شبکه با ترافیک پهنای باندی بهتر استفاده کنید در هنگام مواجهه با مشکل پهنای باند یکی از راه های زیر را بررسی کنید:
- مشکل شبکه شرکت: اگر برای شما امکان دارد تلفن خود را به طور مستقیم به روتر یا مودم وصل کنید وقتی که چندین وسیله در شبکه وجود دارد و شما بین این شبکه ها جابجا می شوید میتواند باعث مشکلات پهنای باند شود.
- سایت ها و برنامه هایی که اینترنت را میخورند: آپارات، فیلیمو، یوتویوب و سایت ها و نرم افزارهایی که پهنای باند شبکه را می خورند مخصوصاً وقتی پخش ویدئو داشته باشند عامل اصلی مشکل هستند بدون این برنامه ها کنترل کنید که مشکل رفع شده باشد.
- بهبود سرعت اینترنت: نهایتاً برای بهبود پهنای باند لازم است که با ارائه دهنده اینترنت خودتان صحبت کنید و سرعت اینترنت خود را بهبود دهید. این مطلب می تواند همه مشکلات اینترنت شرکت شما را علاوه بر ویپ حل کند.
ارائه دهنده سرویس اینترنت Isp
اگر این مشکلات با ویپ را به طور مستمر دارید و با هیچ راه حلی مشکل شما حل نشده است میتوان گفت مشکل به سیستم ارائه دهنده سرویس اینترنت Isp شما بر می گردد.
ممکن است Isp شما در بعضی مواقع مشکل تاخیر شبکه دارد. بعضی Isp ها ترافیک داخلی را به اشتباه از شبکه جهانی عبور می دهند.
Isp هایی که خدمات voip را در اولویت قرار نمیدهند پروتکل های صحیح را به درستی تنظیم نمیکنند.
Isp خودتان تماس بگیرید و از پشتیبانی پروتکل های voip سوال کنید و یا از یک Isp دیگر استفاده کنید.
پایان مقاله:
در این مقاله 9 مشکل عمومی ویپ بیان شده است. شما متوجه شدید که مشکلات را چطور تشخیص دهید و رفع کنید. با صرف هزینه بیشتر سرویس ویپ مناسب تری خواهید داشت.
با دریافت خدمات از الو ۰۲۱ شما می توانید یک مدیریت ویپ همه ساعته داشته باشید. شما هرگز مشکلی در تماس نخواهید داشت از آن جهت که قبل از استفاده از سرویس این مشکلات رفع شده است.