Freepbx چیست؟
استریسک به عنوان پردازنده اصلی و الستیکس به عنوان رابط گرافیکی در تلفن های ویپ مورد استفاده قرار می گیرند. در میان این نرم افزار های تلفنی، نرم افزار متن باز دیگری به نام FreePbx نیز در تلفن های ویپ، شناخته شده می باشد. این نرم افزار دارای رابط کاربری راحت تری می باشد و شما به سادگی می توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این نرم افزار در عین دارا بودن تمامی امکانات و قابلیت های نرم افزار الستیکس، دارای رابط کاربری بسیار ساده ای می باشد و به سادگی می توانید بدون هیچگونه برنامه نویسی خاصی از آن استفاده کنید.
قابلیت مهم دیگری که در این نرم افزار به چشم میخورد متن باز بودن آن است که باعث می شود، شما به راحتی بتوانید تمامی قسمت ها و قابلیت های تلفن ویپ را متناسب با سلیقه خودتان مجددا برنامه نویسی کنید و سیستم تلفنی را به یک سیستم کاملا شخصی سازی شده تبدیل نمایید. freepbx یک نرم افزار مبتنی بر وب می باشد که شما به کمک آن می توانید برای کنترل و مدیریت مرکز تلفن ویپتان استفاده کنید.
نحوه کارکرد سیستم تلفنی شما بدین صورت تغییر خواهد کرد که بعد از ورود تماس به شرکت شما، خطوط تلفن وارد گیتوی می شوند. گیتوی تماس ها را وارد شبکه داخلی شرکت و کابل های شبکه شما می نماید. ازینجا به بعد سرور استریسکی که در شبکه شما قرار دارد، با توجه به قابلیت های مختلفی که دارد، تمامی تماس های ورودی، خروجی و حتی داخلی شما را مدیریت خواهد کرد.
قابلیت های سیستم تلفنی Freepbx
مرکز تلفن دیجیتال در freepbx
همه نرم افزار ها نیاز دارند که بر روی یک سخت افزار خاص پیاده سازی شوند و از همه مهم تر برای پردازش داده ها به پردازنده های مخصوص به خود نیازمند هستند. در مورد همه ی سیستم های تلفنی، مراکز تلفنی دیجیتال یا همان IP-PBX، به عنوان سخت افزار و محل قرارگیری نرم افزار ویپ شناخته می شوند. Freepbx این قابلیت را دارا می باشد که بعد از قرار گرفتن بر روی مراکز تلفنی مختلف، متناسب با نیازهای شرکت و تعداد داخلی ها و شرایط موجود تغییر کنند و به سیستم تلفنی شخصی سازی شده تبدیل شود.
منوی صوتی و اپراتور هوشمند در freepbx
در سیستم Freepbx شما می توانید صوتی را به عنوان پیام معرفی شرکت و بیان واحد ها و بخش های مختلف آن، برای همه تماس های ورودی پخش کنید. در منوی صوتی از تماس گیرنده خواسته می شود تا عدد واحد مورد نظرش را شماره گیری کند. بعد از انتخاب واحد، مرکز تلفن به صورت خودکار تماس را به بخش های مختلف منتقل می کند. در حین انتقال تماس نیز به صورت پیش فرض آهنگ انتظار پخش خواهد شد تا بدین ترتیب رضایتمندی مشتریان شما را بهبود بخشد.
صف انتظار در freepbx
در سیستم تلفنی ویپ تماس های وردوی به شرکت به طور مستقیم به داخلی ها وصل نمی شودند و در ابتدا وارد صف انتظار خواهند شد. در صف تماس نیز در حین پخش آهنگ انتظار برای مشتریان شما شعار های تبلیغاتی پخش خواهد شد و اعلام می شود که چندمین نفر در صف پاسخگویی می باشد و زمان تقریبی پاسخگویی نیز برای جلب رضایت تماس گیرنده محاسبه و گفته خواهد شد.
ساخت تعداد نامحدودی داخلی در freepbx
در Freepbx شما می توانید به راحتی و با استفاده از پروتکل های SIP و IAX اقدام به ساخت داخلی نمایید و ازین جهت برای شما محدودیتی وجود نداشته و می توانید به تعداد دلخواهی داخلی با کاربری های مختلف به اپراتور های خودتان اضافه کنید.
انتقال تماس در freepbx
در سیستم تلفنی Freepbx شما می توانید تماس های ورودی به هر کدام از داخلی ها را به هرجایی که می خواهید منتقل کنید. برای این منظور تنها کافیست برای هر کدام از داخلی ها یک شماره ثابت یا همراه تعریف کنید و بدین ترتیب بعد از برقراری تماس با آن داخلی تماس به شماره وارد شده منتقل می شود و شما می توانید در مکان دیگری پاسخگویی تماس را داشته باشید.
ضبط جزئیات تماس در freepbx
شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که بعد از تماس با شرکت خاصی، در منوی صوتی اعلام می شود که: « در راستای بهبود کیفیت خدمات صدای شما ضبط خواهد شد» ، سیستم الستیکس این امکان را دارد که همه تماس های شما را به همراه تمامی جزئیات از قبیل: شماره تماس گیرنده، تاریخ تماس، زمان تماس، مدت زمان مکالمه، شماره اپراتور پاسخگو را در خودش ذخیره کند و به شما نمایش دهد. همچنین مکالمات به صورت خودکار داخل مرکز تلفن ذخیره می شوند و شما می توانید کل مکالمه را گوش کنید و یا حتی از سرور دانلود نمایید.
صندوق صوتی در freepbx
صندوق انتقادات و پیشنهادات قابلیتی است که به منظور ضبط صدای تماس گیرندگان در صورت تمایل آن ها انجام می شود. همچنین شما می توانید برای هر یک از داخلی ها صندوق صوتی داشته باشید و در صورت عدم پاسخگویی، تماس به صندوق صوتی منتقل می شود و از تماس گیرنده خواسته می شود که در صورت تمایل برای داخلی پیغام بگذارند. پیغام گذاشته شده در مرکز تلفن ذخیره می شود و کاربر می تواند با بررسی صندوق صوتی، تمامی پیغام های قبلی را مشاهده کند.
اتصال دفاتر مختلف به یکدیگر در freepbx
اگر شما دارای نمایندگی های مختلف هستید و یا نیاز دارید تا دفاتر و شعب شرکتتان را به یکدیگر متصل کنید، Freepbx این امکان را به شما می دهد. سیستم تلفنی ویپ به دلیل اینکه برای اتصال تجهیزات به صورت IP نوشته شده است، این امکان را به شما می دهد که با استفاده از بستر پروتکل SIP تماس و صوت را بین نقاط مختلف و یا شعب گوناگون جابجا کند. برای اینکار تنها کافیست یک مرکز تلفن واحد را در دفتر مرکزی خودتان قرار دهید و شعب مختلف را به یک شبکه واحد متصل نمایید. بدین ترتیب بعد از شماره گیری با هرکدام از شعب، صوت واحدی بخش خواهد شد و شعب مختلف را معرفی خواهد کرد. بعد از انتخاب شعبه مورد نظر نیز، مرکز تلفن انتقال تماس را انجام خواهد داد.
پیجینگ در freepbx
به کمک این قابلیت شما می توانید ازسیستم تلفنی به عنوان پیجینگ استفاده کنید. مدیر شرکت می تواند داخلی های مورد نظرش را به یک سیستم یکپارچه پیجینگ تبدیل کند که در صورت نیاز به پیجینگ، همه این داخلی ها زنگ می خورند و مدیر می تواند با همه آن ها به صورت یک طرفه صحبت کند و خواسته خودش را به داخلی های مورد نظرش بگوید.
تمامی این قابلیت ها بر روی سیستم تلفنی ویپ، قابل راه اندازی و استفاده می باشند. مرکز تلفن ویپ ایران نیز اقدام به برنامه نویسی پنل اختصاصی ویپ بر روی همین بستر استریسکی نموده است که به کمک آن شما می توانید در محیط کاربری فارسی سازی شده، از تمامی امکانات و قابلیت ها، به سادگی استفاده کنید.