پی بی ایکس : مرکز تلفن دیجیتال ویپ
مرکز تلفن PBX مخفف شده (Private Branch Exchange) سیستم مرکز تلفنی خصوصی و شخصی شماست که وظیفه مدیریت و برنامه ریزی تماس های ورودی به شرکت یا موسسه شما را بر عهده داشته و بعد از برقراری تماس با شما نسبت به راهنمایی و انتقال تماس گیرنده به بخش های مختلف را بر عهده میگیرند و رضایتمندی مخاطبان شما را به همراه خواهند داشت.
با رشد تکنولوژی و بروز شدن تمامی خدمات، مراکز مدیریت تماس ها و مرکز تلفن گویا ویپ نیز تغییراتی داشته و از PBX به IP-PBX تغییر کرده اند. تفاوت این سیستم با مدل قدیمی تر آن قرار گرفتن تمامی این امکانال و اطلاعات بر مبنای IP یا همان پروتکل اینترنتی است که می تواند دایره بیشتری از خدمات و ابزار را برای شما به همراه داشته باشند.در سیستم های تلفنی جدید دیگر کیفیت مکالمات از آنالوگ خارج شده و تمامی تماس ها به صورت دیجیتال و با کیفیت بالاتری انجام میشوند.
وظیفه مرکز تلفن PBX
IP-PBX یا مرکز تلفن هوشمند در قالب ویپ و به صورت دیجیتال وظیفه مدیریت و راهنمایی تماس های تلفنی شما را بر عهده دارد.دستگاه های IP-PBX بدین گونه عمل میکنند که بعد از ورود خطوط تلفنی به شرکت و برقراری تماس با شما، مسیر پاسخگویی به تماس گیرنده را دیگر مستقیما به تلفن متصل نمیکنند و صوت مربوط به شما یا همان تلفن گویا را پخش میکنند.با پخش صوت از تماس گیرنده میخواهد که عدد واحدهای مختلف شرکت را که قبلا در سیستم تنظیم شده است را شماره گیری نماید.تماس گیرنده عدد مربوط به واحد مورد نظرش را شماره گیری میکند و در نتیجه آن مرکز تلفن به صورت خودکار اقدام به پخش آهنگ انتظار نموده و تماس را وارد یک صف تماس می کند که تلفن های واحد مورد نظر در این صف قرار دارند و به مخاطب شما اعلام میکند که نفر چندم در صف تماس می باشد و زمان پاسخگویی را به صورت تقریی اعلام خواهد کرد.در انتهای این مسیر تلفن یکی از کاربران شما زنگ خواهد خورد و با برقراری تماس یا اوپراتور مرحله پاسخگویی شروع خواهد شد.