در ادامه سری مقالات مقایسه ویپ و سانترال قصد داریم که سانترال نرم افزاری و سانترال سخت افزاری را با هم مقایسه کنیم.
منظور از سیستم سانترل نرم افزاری پیاده سازی سیستم تلفنی ویپ بر اساس تلفن نرم افزاری و PBX است. سیستم سانترال نرم افزاری به دلیل ماهیت آن امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار می دهند و در کنار این قابلیت ها محدودیت قابل توجهی برای ما اعمال نمی کنند. برای افزایش قابلیت های سانترال نرم افزاری نیاز به افزایش قابلیت خاصی نیست و کافی است که یک کپی نرم افزاری در اختیار بگیرید.
منظور از سانترال سخت افزاری امکانات قدیمی تلفن های پاناسونیک است که به دلیل ماهیت آن دارای انعطاف پذیری کمتری است. سیستم سانترال سخت افزاری برای افزایش کارایی خود نیازمند اضافه کردن سخت افزار هستند. به این معنی که هرگاه بخواهیم در سیستم سانترال سخت افزاری قابلیت های سیستم را افزایش دهیم باید یک قطعه کارت سخت افزاری به سیستم اضافه نماییم. به عنوان مثال برای افزایش تعداد کاربر تلفن ویپ نیاز است که یک تلفن ویپ جدید بخرید اما در سیستم ویپ نرم افزاری کافیست یک تلفن ویپ SIP بر روی موبایل خود نصب کنید.
برای مشاهده شماره تماس گیرنده CallerID در سانترال های نرم افزاری نیاز به انجام کار خاصی نیست. به صورت پیش فرض شماره تماس گیرنده که ماهیت دیجیتال دارد بر روی تلفن ویپ نمایش می یابد. برای نمایش شماره در حالت سانترال سخت افزاری نیاز است که یک کارت جداگانه تهیه و بر روی برد اصلی نصب شود.
قابلیت IVR منوی صوتی در تلفن گویا ویپ به صورت عمومی وجود دارد. می توان گفت یکی از کارکرد های سیستم های تلفن گویا ویپ که باعث جذب این تکنولوژی شده است قابلیت منوی صوتی است که به صورت تو در تو وجود دارد. این قابلیت در حالت نرم افزاری قابلیت پیاده سازی بر اساس زمان و تاریخ و مناسبت در سال را نیز دارد.
قابلیت منوی صوتی در حالت سخت افزاری با اضافه کردن یک کارت مجزا وجود دارد. محدودیت سیستم پیام خوش آمد گویی در حالت سخت افزاری این است که تنها یک منوی اصلی وجود دارد و بعد از منوی اصلی وارد صف تماس خواهیم شد. می توان گفت که منوی صوتی در حالت سخت افزاری محدود به یک پیام خوش آمد گویی است.
در این عنوان سعی در مقایسه کوتاه بین سانترال سخت افزاری و نرم افزاری را داشتیم تا در انتخاب شما تاثیر مثبت بگذاریم.
نویسنده HGH