پروتکل (protocol) : مجموعه قوانین و مقررات برقراری ارتباط
به قراردادهایی که قالب و نحوه تبادل اطلاعات در شبکه های کامپیوتری را مشخص می کنند پروتکل می گویند. به بیان ساده تر پروتکل زبان مشترک بین اجزای مختلف شبکه های کامپیوتری برای تبادل اطلاعات با یکدیگر است.
پروتکل TCP/IP ازطرف سازمان جهانی ITEF در چهار لایه استاندارد پذیرفته شده است و امروزه بستر اینترنت از این پروتکل به عنوان پروتکل مرجع استفاده میکند.
کلمه TCP/IP مخفف Transmission control protocol /Internet Protocol است. پروتکل TCP یک قرارداد اتصال گراست و صحت ارسال و دریافت اطلاعات برای این پروتکل بسیار مهم است و بیت به بیت داده ها بعد از ارسال در شبکه توسط آن کنترل میگردد. ولی در مقابل پروتکل IP یک قرارداد غیر اتصال گراست و صحت داده های ارسالی برای این پروتکل چندان اهمیتی ندارد. ترکیب این دو پروتکل منجر به تشکیل پروتکل TCP/IP شده که نقاط ضعف هر یک از این دو پروتکل را پوشش داده است.
لایه های پروتکل TCP/IP :
- لایه دسترسی به شبکه : Network Interface
- لایه ارتباط اینترنتی یا اینترنت : Internet
- لایه انتقال : Transport
- لایه سرویسهای کاربردی : Application
در دل پروتکل TCP/IP و در هر یک از لایه های آن چندین پروتکل استاندارد با وظایف متمایز وجود دارد مثل:پروتکل TCP و UDP که وظیفه انتقال داده ها را روی بستر شبکه برعهده داشته و در لایه Transport قرار گرفته اند.یا پروتکل SIP و IAX که وظیفه برقراری ارتباطات (سیگنالینگ) تلفنی و مولتی مدیا را عهده دار بوده و در لایه Application قرار گرفته اند.کلیه پروتکل های مربوط به تلفن ویپ از پروتکل TCP/IP تبعیت می کنند.
سیستم مرکزی تلفن ویپ با استفاده از پروتکل SIP و IAX بین همه اجزای داخلی شرکت از قبیل تلفن های کاربران، کامپیوترها و تلفن های همراه ارتباط برقرار میکند و کل سیستم تلفنی شما را به یک شبکه داخلی تبدیل می کند که در نتیجه این امر شما می توانید با داشتن یک شبکه تلفنی یکپارچه بین همه داخلی ها و کاربران ارتباط تلفنی برقرار کنید و اگر شخصی از خارج از شرکت با شما تماس گرفت مرکز تلفن تماس را وارد این شبکه داخلی می کند و تماس را به واحد مربوطه منتقل می کند.